A Waldorf óvoda egésze mint értelmes, áttekinthető világ veszi körül a gyereket úgy, hogy a kisgyerekkor sajátos képességei (teljes figyelem az érzékelésben, utánzásos tanulás, fantáziadús játék stb.) érvényesülhessenek. Az óvónő figyelmes, szeretetteljes együttélést vállal a gyerekekkel, biztosítja számukra az egészséges tárgyi, szokásbeli, érzelmi és tartalmi környezetet. Jó minőségű testi, lelki és szellemi táplálékokkal erősíti a gyermek belső aktivitását, individuális fejlődését differenciált módon segíti, és felvállalja a minden fejlődéssel együtt járó kríziseket is. Tudván, hogy egy jó, védett gyermekkor az egész életre felkészít. A nevelés célja: a gyermek fejlődő belső világát védeni, ápolni és erősíteni, hogy testileg egészséges, lelkileg szabad, szellemileg kreatív legyen, képessé váljon arra, hogy környezetét emberségesebbé tegye.
A Waldorf óvodai program a Rudolf Steiner által kidolgozott Waldorf-pedagógiai emberképen alapszik. Alapelve az óvodáskorra jellemző utánzásos tanulás, ami az óvónők mintaképül szolgáló tevékenysége által fejlődik ki a gyermekek szabad játékában. Az óvónő segíti, hogy a gyermekben működő természetes erők szabadon fejlődjenek a különböző tevékenységekben. A természetes anyagokból készített egyszerű játékeszközök komplex élményeket nyújtanak a gyermek érzékelésének, fantáziájának, játékának. Művészeti tevékenységekkel gazdagítja a gyermek alkotókészségét. Az ünnepek, mesék, versek, dalok adják az óvodai élet tartalmát, s gazdagítják a gyermek szókincsét. Az óvoda életét meghatározza a hagyományos családi háztartás tevékenységköre. Az óvodai csoportokban a gyerekek élő közösséget képeznek, amiben minden személyiség kibontakoztatására szükség van.
Napi, heti, éves ritmus bemutatása
„A Waldorf-óvodai nevelés a gyerekben működő természetes erőket támogatja úgy, hogy a gyerek szabadon tudja azokat alkalmazni, fejleszteni. Mindez szeretetteljes, meleg légkört kíván, amely biztosítja a megfelelő fizikai és pszichés környezetet, s kizárja a zavaró és erőszakos befolyásokat.” (Waldorf-óvodapedagógiai keretprogram 1997.)
Napirend
7.00-8.30 | Érkezés |
8.30-9.00 | Reggeli kör, gyümölcs – zöldség kínálás |
7.00-9.45 | Szabad játék, a napnak megfelelő kézműves tevékenység |
9.45-9:55 | Rendrakás |
9.55- 10.00 | Kézmosás |
10.00-10.30 | Tízórai |
10.30-10.45 | Körjáték |
10.45-12.00 | Udvari játék |
12.00-12.10 | Elpakolás, mosdó, öltözés, illatocska, |
12.10-12.30 | Mese, ölbeli játék |
12.30 | Akik nem alszanak vagy ebédelnek, azok indulnak haza |

A hét rendje
Hétfő: | rajzolás (tízórai gabonája: rizs) |
Kedd: | méhviasz gyurma (tízórai gabonája: árpa) |
Szerda: | gyapjúkép (tízórai gabonája: köles) |
Csütörtök: | kenyérgyúrás, gabonája: rozs |
Péntek: | festés (tízórai gabonája: zab) |
